Leefbaar loon in de kledingindustrie

‘Mensenrechten’ is een van de drie pijlers van het duurzaamheidsbeleid van ASN Bank. Wij nemen onze verantwoordelijkheid voor mensenrechten door te investeren in een specifiek mensenrecht: leefbaar loon, in het bijzonder in de kledingindustrie.

Please find information in English here

Good Clothes Fair Pay

ASN Bank neemt sinds 2016 het voortouw om een leefbaar loon voor kledingmakerste agenderen. We spreken erover met kledingbedrijven en inspireren anderen die er iets aan willen doen. Samen met partijen binnen en buiten de financiële sector spannen we ons in om een leefbaar loon in de kledingindustrie dichterbij te brengen, via onze rol als investeerder en via wetgeving.

ASN Bank wil Europese wetgeving die bedrijven verplicht een leefbaar loon te betalen aan de mensen die onze kleding maken. Om dit te bereiken zijn we een Europees Burgerinitiatief gestart met de naam Good Clothes Fair Pay. Daarvoor moeten we 1 miljoen handtekeningen verzamelen, verspreid over minstens zeven EU-landen. In de eerste maanden van 2022 werd het burgerinitiatief ingediend. In juli 2022 startte de handtekeningencampagne.


Lees hier meer over dit wetsvoorstel en hoe jij dit initiatief kunt steunen

Oeps! Geen video

Je kunt de video over dit onderwerp niet kijken omdat je een vereiste cookie hebt uitgeschakeld. Toch zien?
Kies een andere cookie-instelling
Of kijk deze video op youtube.com

Invloed ASN beleggingsfondsen

De ASN beleggingsfondsen beleggen in kledingbedrijven. En wie in een bedrijf belegt, heeft invloed op het beleid en de praktijk ervan. De kledingbedrijven in het ASN Beleggingsuniversum voldoen aan onze duurzaamheidscriteria. Maar ze zorgen er nog niet voor dat hun eigen textielwerkers en die van hun toeleveranciers een leefbaar loon ontvangen. ASN Bank zet haar invloed maximaal in om druk op de kledingsector uit te oefenen om het volgende doel te behalen:

In 2030 heeft de kledingsector alle benodigde processen geïmplementeerd om een leefbaar loon voor werknemers in zijn keten mogelijk te maken.

Dit doel betreft de volgende vijftien bedrijven: Adidas, Asics, Asos, Coats, Esprit, Gildan Activewear, Hanesbrands, H&M, Inditex, Kontoor, Lojas Renner, Marks & Spencer, Next, Puma en V&F Corps.,

Het belang van leefbaar loon

In veel landen is het minimumloon in de kledingsector niet genoeg om van te leven. Dat raakt tientallen miljoenen mensen wereldwijd. De invoering van een leefbaar loon helpt om de levensstandaard van arbeiders en hun gezin te verhogen. Met een leefbaar loon kunnen zij voorzien in hun basisbehoeften. Bovendien kan een leefbaar loon een katalysator zijn om andere arbeidsomstandigheden te verbeteren. Zo neemt de kans op kinderarbeid af als de ouders van een gezin genoeg verdienen. Hoe hoog is een leefbaar loon? Dat verschilt per land. Wil je meer weten, bekijk dan onze animatie:

Oeps! Geen video

Je kunt de video over dit onderwerp niet kijken omdat je een vereiste cookie hebt uitgeschakeld. Toch zien?
Kies een andere cookie-instelling
Of kijk deze video op youtube.com

Methodiek

Bij de introductie van ons langetermijndoel in 2016 ontwikkelden we een methodiek om te meten hoe ver de kledingbedrijven zijn met het invoeren van een leefbaar loon. Op basis daarvan voerden we de eerste gesprekken met kledingbedrijven over leefbaar loon. Sinds 2018 baseren we onze methodiek op de Guiding Principles on Business and Human Rights van de Verenigde Naties en het bijbehorende Reporting Framework. Deze zijn wereldwijd erkend als gezaghebbend richtsnoer waarmee bedrijven laten zien hoe ze de belangrijkste mensenrechtenkwesties aanpakken. Het internationale accountantsbureau Mazars, dat het Reporting Framework mede heeft opgesteld, helpt ons de kledingbedrijven scherper langs de meetlat te leggen. De specialisten van Mazars geven een onafhankelijke waarborg op onze meting. In het volgende document is de nieuwe methodiek beschreven:

Van beleid naar praktijk

De eerste metingen gingen vooral om het beleid dat bedrijven voor leefbaar loon hebben. Nu beoordelen we ook de praktijk. In hoeverre integreren bedrijven hun beleid voor leefbaar loon in de bedrijfsvoering? Wat is de impact ervan op de fabriekswerkers? Dat meten we op basis van gegevens die de bedrijven leveren. Dit geeft ons handvatten voor het engagement met kledingbedrijven. We gaan met hen in gesprek over de vraag hoe zij verbeteringen kunnen doorvoeren.

Samenwerking in Platform Living Wage Financials

ASN Bank, Triodos Bank IM en pensioenverzekeraar MN werken sinds 2016 als eerste financiële instellingen samen aan leefbaar loon. Zij zijn de oprichters van het Platform Living Wage Financials (PLWF). De 19 huidige leden (waaronder ABN Amro, ING, PGGM, NN IP, Robeco, a.s.r., Kempen, Achmea IM, Storebrand, AP2 en Amundi Asset Management) vertegenwoordigen ruim € 4,3 biljoen aan vermogen onder beheer. Doel is nog meer grote banken en (pensioen)verzekeraars te betrekken bij het platform, om samen de metingen uit te voeren en de textielbedrijven te benaderen. Zo kunnen banken hun krachten bundelen en samen het sociale aspect van duurzaamheid vormgeven.

Fair Wear Foundation

Fair Wear Foundation helpt ons bij de realisatie van ons doel. Deze internationale organisatie werkt samen met kledingmerken en invloedrijke partijen in de kledingindustrie aan verbetering van de arbeidsomstandigheden in deze sector. Lees hier het interview met Arie Koornneef (directeur ASN Bank) en Alexander Kohnstamm (directeur Fair Wear Foundation) over leefbaar loon in de kledingindustrie.

Lees meer over leefbaar loon

Nieuwsberichten

ASN Bank in de media

    , waarmee kunnen we je helpen?