Valse bankapps

Wij willen je waarschuwen voor fraude met valse bankieren apps. Bij deze vorm van fraude lijkt het alsof een fraudeur via een mobiel bankieren app een bedrag naar je over maakt, terwijl er in principe niets wordt overgeboekt. Er zijn meldingen bekend over fraude met een app die lijkt op ASN Mobiel Bankieren, maar het kan ook een app zijn van een andere Nederlandse bank. Het herkennen van een valse bank app is helaas niet mogelijk. Om te voorkomen dat je slachtoffer wordt van deze vorm van fraude, geven we de volgende tips:

  • Contant afrekenen als je een product aanbiedt.
  • Een product alleen meegeven zodra het bedrag op je rekening staat.

Hoe werkt het?

Criminelen tonen interesse in de door jou aangeboden producten (bijvoorbeeld via marktplaats) en betalen deze bij het ophalen. Dit doen ze via een overboeking met de valse app. De gedane transactie wordt in de valse app getoond waardoor het lijkt alsof er is betaald voor de aankoop. Het product wordt vervolgens meegegeven terwijl er in werkelijkheid geen bedrag is overgemaakt.

Vertrouw je het niet?

Bankieren met de App ASN Mobiel Bankieren is net zo veilig als via een computer. Maar wij raden je aan geen gebruik te maken van apps op toestellen die je niet zelf hebt geïnstalleerd. Voor vragen neem je contact op met de ASN Klantenservice via tel. 070 - 356 9335 (maandag t/m vrijdag tussen 8.00 en 18.00 uur). Buiten openingstijden kun je een e-mail sturen naar informatie@asnbank.nl, wij helpen je de eerstvolgende werkdag graag verder.