Veelgestelde vragen over de app

Op deze pagina vind je een overzicht van de veelgestelde vragen over ASN Mobiel Bankieren. Mogelijk staat jouw vraag daar ook bij. Indien je geen antwoord vind op je vraag, neem dan contact op met de ASN Klantenservice per e-mail of via tel. 070 - 356 9335. Bereikbaar van maandag t/m vrijdag tussen 8.00 en 18.00 uur.

Over ASN Mobiel Bankieren

Op welke mobiele platforms werkt de app?

Open
De app werkt op iOS (vanaf iOS8), Android (vanaf versie 4.0) en Windows Phone 8.1+

Wat kan ik niet in de app maar wel binnen online bankieren?

Open

De volgende onderdelen zijn niet mobiel beschikbaar:

  • overboeken naar landen buiten het SEPA-gebied en automatisch sparen;
  • aankopen, verkopen en ruilen van participaties, lopende orders bekijken en de orderhistorie inzien;
  • serviceprocessen zoals: opheffen rekening, wijzigen afschriftfrequentie en het aanvragen van een nieuwe wereldpas;
  • aanvragen van het ASN Rentebericht;
  • opvragen van een financieel jaaroverzicht en het wijzigen van de persoonlijke gegevens.

Is ASN Mobiel Bankieren veilig?

Open

Ja, ASN Mobiel Bankieren is net zo veilig als ASN Online Bankieren via een computer. Op het moment dat de app niet meer actief (zichtbaar) is, blijft deze op de achtergrond nog één minuut actief zodat je makkelijk tussen apps kunt switchen. Na deze minuut word je automatisch uitgelogd en worden de financiële gegevens in de app gewist*. De financiële gegevens worden niet op het toestel opgeslagen.

* Switchen in de app is niet beschikbaar voor Windows Phone.


Het aanmeldproces en mobiele pincode

Downloaden en aanmelden ASN Mobiel Bankieren

Open

Download eerst de app uit een van de stores. Voordat je ASN Mobiel Bankieren op een toestel kunt gebruiken, doorloop je de volgende stappen:

  • Accepteren van de voorwaarden.
  • Kiezen van een mobiele pincode en deze herhalen.
  • Alleen voor betaalklanten: de gewenste daglimiet instellen: het maximale bedrag dat je per dag met de mobiele pincode wilt overboeken (max. € 1.000). Indien deze op € 0 blijft staan zullen overboekingen naar anderen altijd ondertekend moeten worden met de ASN Digipas.
  • Identificeren met een ASN Digipas (betaalklanten) of Toegangsnaam en Wachtwoord (spaarklanten)

Na het aanmelden kun je voortaan makkelijk inloggen met de aangemaakte mobiele pincode.

Hoe vaak mag ik een foutieve mobiele pincode invoeren?

Open
Voor de mobiele pincode gelden dezelfde regels als voor een Toegangsnaam en Wachtwoord, na drie keer foutief invoeren wordt de mobiele pincode tot middernacht geblokkeerd. Na tien keer foutief invoeren wordt de mobiele pincode volledig geblokkeerd.

Wat moet ik doen als ik mijn mobiele pincode ben vergeten?

Open
Druk in het inlogscherm op het vraagteken rechtsboven. Vervolgens verschijnt het helpscherm met de button: ‘Opnieuw aanmelden’. Na klikken op deze button wordt de app gederegistreerd. Je zult opnieuw het aanmeldproces moeten doorlopen om de app te kunnen gebruiken.


Zichtbare rekeningen, de details en rente

Welke rekeningen zie ik in de app?

Open
  • ASN-betaalrekeningen, spaarrekeningen en beleggingsrekeningen waar je (mede)rekeninghouder en/of wettelijk vertegenwoordiger van bent.
  • De gemachtigde op een ASN Bankrekening heeft inzicht in de rekening.
  • De rekening ASN Betalen Zelfstandigen is voor de rechtsgeldige vertegenwoordiger toegangelijk via de app.
  • Zakelijke spaarrekeningen en rekeningen met een gemachtigde zijn niet zichtbaar in de app.

Kan ik met de app ook beleggen?

Open

Nee, online beleggen met de App ASN Mobiel Bankieren is niet mogelijk. In de app wordt wel het overzicht van de beleggingsportefeuille getoond en in het rekeningoverzicht het spaargedeelte van de rekening.

In de app tonen wij geen fondsinformatie. Je ziet in het rekeningoverzicht het spaargedeelte van de rekening en de waarde van de portefeuille aan het eind van de vorige werkdag.

Wat kan ik inzien per rekening?

Open
De app toont het rekeningsaldo, de transacties van de afgelopen 24 maanden, de transactiedetails en de rekeningdetails, de opgebouwde rente van (in te zien via de details) en indien je een ASN Bankrekening hebt, kun je ook inzien hoeveel er aan (eventuele) rente betaalt moet worden bij roodstand.  

Is het rekeningsaldo in de app actueel?

Open
Ja, bij het opstarten van de app wordt het actuele saldo opgehaald en getoond. Wanneer je een overboeking hebt verzonden, wordt deze direct ter verwerking aangeboden en (normaliter) binnen enkele seconden verwerkt. Tijdens piekuren kan dit iets langer duren. Na verwerking wordt het bijgewerkte saldo in de app getoond.


Overboeken met de app

Welke overboekingen kan ik doen via de app?

Open
Via de app zijn normale (geen spoed) overboekingen mogelijk tussen de eigen rekeningen en naar rekeningen van anderen binnen het SEPA-geboerd.. Spaarklanten kunnen alleen overboeken tussen de eigen rekeningen.

Hoe kan ik mijn adresboek gebruiken?

Open
Het adresboek in de app kun je gebruiken om geld over te boeken naar bekende rekeningen. Ook kun je nieuwe adressen toevoegen, wijzigen en/of verwijderen door op het adresboek-icoon in het  overboekscherm te klikken. Het adresboek in de app is gekoppeld aan het adresboek van ASN Online Bankieren.

Hoe kan ik acceptgiro's scannen, zodat gegevens worden voorgevuld?

Open

Je kunt een acceptgiro (op Android en iOS) laten inlezen indien de camera op het toestel de volgende specificaties heeft:

- autofocus
- minimale resolutie van 720p (720x1280)
- afbeeldingsformaat NV21 (een Android standaard)

Alle gegevens, behalve naam van de begunstigde, worden dan gescand en voorgevuld in het overboekscherm.

Hoe kan ik in de app overboekingen verzenden?

Open
  • Overboekingen tussen eigen ASN rekeningen en naar de vaste (externe) tegenrekening kun je altijd verzenden met de mobiele pincode.
  • Overboekingen naar bekende rekeningnummers, die binnen de opgeven daglimiet vallen, verzend je ook met de mobiele pincode. Bekende rekeningnummers zijn rekeningen waar in de afgelopen 18 maanden al een overboeking naar is gedaan.
  • Overboekingen naar onbekende rekeningnummers en overboekingen die buiten de opgegeven daglimiet vallen verzend je standaard (uit veiligheidsredenen) met de ASN Digipas. Je kunt deze instelling aanpassen via  “Instellingen” > “Overboeken en inloggen” > “Onbekende rekeningen”. Je kunt dan overboekingen (tot de ingestelde pincodelimiet) verzenden met gebruik van de mobiele pincode.

Kan ik periodiek overboeken in de app?

Open
Ja, periodieke betaalopdrachten kunnen aangemaakt en gewijzigd worden in de app*. Tijdens het aanmaken van een overboeking kun je aangeven of je deze periodiek wilt inplannen. Je kunt een verzonden periodieke betaalopdracht altijd wijzigen en/of verwijderen via de lijst met opdrachten in de app. Deze lijst is in te zien door in het overboekscherm op het pijl-icoon te klikken.

Wanneer heb ik mijn ASN Digipas nodig en wat is een onbekende rekening?

Open

Je hebt de ASN Digipas nodig als je een overboeking wilt doen van de betaalrekening naar een onbekende rekening (indien zo ingesteld) en als je de daglimiet van de mobiele pincode overschrijdt. Je kunt deze instelling aanpassen via “Instellingen”, “Overboeken en inloggen” > “Onbekende rekeningen”.

Doe je een overboeking die hoger is dan de pincodelimiet, of meerdere betalingen op een dag die samen boven de pincodelimiet uitkomen? Dan onderteken je de opdracht altijd met de ASN Digipas. Als je de pincodelimiet op € 0,- hebt gezet, zul je altijd de ASN Digipas moeten gebruiken.

Een onbekende rekening is een rekening van een persoon, bedrijf of instantie waar in de afgelopen 18 maanden geen overboeking naar is gedaan.

Kan ik zien of een mobiele overboeking is gelukt?

Open

Ja, direct na het verzenden van een overboeking zie je in het scherm een icoon inclusief tekstuitleg of de overboeking:

  • is gelukt (vink)
  • is geweigerd (kruis)
  • in behandeling is (vink met uitroepteken)
  • is ingepland (kalender)Je kunt de status en de details van een overboeking bekijken in de opdrachtenlijst in de app. Deze lijst is opgesplitst in “Bewaard” en “Verzonden”. Deze lijst benader je door in het overboekscherm op het pijl-icoon (rechtsbovenin) te klikken.

Alle vragen en antwoorden over de app vind je via onze zoekmachine